ما را دنبال کنید

جستجوگر

ورودی انجمن ادبی

عضویتِ سایت و انجمن

آلبومهای نماهنگها

آپلودها

موضوعات

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 394
  • کل نظرات : 363
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 4
  • تعداد اعضا : 444
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 640
  • بازديد ديروز : 400
  • بازديد کننده امروز : 166
  • بازديد کننده ديروز : 134
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 3,292
  • بازديد ماه : 9,014
  • بازديد سال : 96,478
  • بازديد کلي : 1,460,158
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.136.233.19
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

کدهای اختصاصی

گرد هم آئی هفتگی

فصل  فصلِ غم است ای مردم
«غَزّه » در ماتم است ای مردم

سینه اندوهبارِ«غَزّه » شده
عالمی بیقرارِ «غَزّه » شده

چهرۀ آسمان غبار آلود
از غروب و غبارِ «غَزّه » شده

بس که گُل کرده زخم بر تنِ خاک
موسم نوبهارِ «غَزّه » شده

زندگی زیرِ بارشِ موشک
هرشب و روز کارِ «غَزّه » شده

ماجراهای کربلا تکرار
این زمان در نوارِ «غَزّه » شده

غیرِ قلب سیاه استکبار
هر دلی داغدارِ «غَزّه » شده

روشن از خوشه های آتشِ بمب
تا سحر شامِ تارِ «غَزّه » شده  
                                                  
   از مُصیباتِ مردمِ «غَزّه »
هرچه گویم کم است است ای  مردم

فصل  فصلِ غم است ای مردم
«غَزّه » در ماتم است ای مردم
...........؛...........؛.............

من ندانم چه می کنند امروز
خوش نشینان سازمان ملل

هست در ذات زشت اسرائیل
نقض پیمان سازمان ملل

در کف بی کفایت ابلیس
مانده فرمان سازمان ملل

کودکان ذبح می شوند ، اما
پیش چشمان سازمان ملل

خون گلهای غزه پاشیده
روی دامان سازمان ملل

حرف مفت است در جهان امروز
نام و عنوان سازمان ملل

می رسد آن کسی که خواهد زد
سوت پایان سازمان ملل

در غم «غَزّه » غرق در اندوه
سینۀ عالم است ای مردم

فصل  فصلِ غم است ای مردم
«غَزّه » در ماتم است ای مردم
...........؛...........؛.............

مانده در سینه آهِ آتشبار
از جنایات زشت استکبار

روی لبهای اِرتجاعِ عرب
مانده ننگِ سکوت معنادار

هیچ دانی چه حالتی دارد
با لب تشنه روز ها پیکار ؟

زیر آتش شبانه خوابیدن !
زخم خوردن به لحظۀ افطار ؟؟

دیده ای کودکی غریبانه
سر گذارد به شانۀ دیوار

هیچ دانی چه وحشتی دارد
خانه ات بر سرت شود آوار !؟!؟

زیر بارِ مصائبِ آنجا
قامتِ دل خَم است ای مردم

فصل فصل غم است ای مردم
«غَزّه» در ماتم است ای مردم
...........؛...........؛.............

هرچه دل ، بهر غزه غمگین است
نقش غم در جبین پُر چین است

خوشه خوشه در آسمانِ «رَفَح»
بمب و موشك بجاي پروين است

زير آوارِ خانه ها مدفون
آرزوهاي خوب و شيرين است

چهرۀ صهیونیست آذین از
خونِ گلهای «دِیْریاسین» است

چشم ِسبزِ مزارع زيتون
سرخ از خون ياس و نسرين است

آنچه در جنگِ غزه میگذرد
جنگ سنگ و سلاح سنگین است

روي پيشاني سران عرب
داغ يك ارتجاع ننگين است

رفته از ياد بنده هاي شكم
دشمني را كه خصم ديرين است

رفته از يادشان كه صهيونيست
دشمن ياس و آل ياسين است

وحدت و پایمردی و ایثار
راه آزادی فلسطین است

مثل چشمانِ كودكانِ يتيم
ديده ها پُر نَم است اي مردم

فصل فصل غم است ای مردم
غزه در ماتم است ای مردم
...........؛...........؛.............

غزه هرچند کربلا شده است
پرچمش بیرق عزا شده است

گر چه از خون لاله  دامانش
سرخ چون دشت نینوا شده است

گر چه بی آب و برق و بی دارو
در دل شعله ها رها شده است

با عنایات ایزدی این بار
بند از دست غزه وا شده است

کشتی انتفاضه را این بار
حضرت نوح ناخدا شده است

غزه این بار ، با تمام قوا
یاعلی گفته و به پا شده است

زیر بار شکستِ پی در پی
قامت صهیونیست تا شده است

ملت ما فقط نه ، که دنیا 
باز با غزه همصدا شده است

ای هیولای دیو سیرت مست
تازه آغاز ماجرا شده است

بعد طوفان سرخ الاقصی
موقع رفتن شما شده است ...


علی اکبر شجعان

السلام علیک یا صمصام المتتقم
بخشی از یک ترکیب بند :

گشته در خاك و خون رها غزه
كس ندارد به جز خدا غزه

از جنايات صهيونيست امروز
كرده در خون خود شنا غزه

در ميان برادران عرب
گشته با غربت آشنا غزه

پيش چشم جوامع بشري
گشته یکپارچه عزا غزه

زير باران آتش و موشك
مي زند آه دست و پا غزه

از جنايات خادم الحرمين
آمده وادي منا غزه

به سكوت كشنده ي اعراب
گشته افسوس مبتلا غزه

در هياهوي ظلم اسرائيل
سردهد ناله بي صدا غزه

راه افتاده در جهان عرب
جوي خون از یمن الی غزه

حرمله آمده به دنيا باز
گشته امروز كربلا غزه

پيش چشم شيوخ پير عرب
مي خورد دشنه از قفا غزه

شاهد كودكان مظلومِ
گشته از مادران جدا غزه

رفته از ياد سازمان ملل
مانده در خاطر خدا غزه

در دفاع از حريم قدس شريف
كرده بر عهد خود وفا غزه

چند سالي است در محاصره است
مانده بي آب و بي غذا غزه

كاش مي ديد سازمان ملل
كه چه ها مي كنند با غزه

با اميدي به ياري مهدي(عج)
مي كند روز و شب دعا غزه

کاش می شد که رفت و کاری کرد
پاک از چهره ای غباری کرد

غزه هرچند کربلا شده است
پرچمش پرچم عزا شده است

گر چه از خون لاله دامانش
سرخ چون دشت نینوا شده است

گر چه بی آب و برق و بی دارو
در دل شعله ها رها شده است

با عنایات ایزدی این بار
بند از دست غزه وا شده است

کشتی انتفاضه را این بار
حضرت نوح ناخدا شده است

غزه این بار ، با تمام قوا
یاعلی گفته و به پا شده است

زیر بار شکستِ پی در پی
قامت صهیونیست تا شده است

ملت ما فقط نه ، که دنیا
باز با غزه همصدا شده است

آه ! یابن الحسن تو کاری کن
مردم غزه را تو یاری کن


علی اکبر شجعان

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

گردهم آئی هفتگی

شاعران انجمن

درباره ما

سلام به سایت ادبی شهید رابع استهبان خوش آمدید. محتوای این سایت و انجمن ادبی آن سروده ها و مطلب های ادبی ارسال شده جمعی از فرهیختگان و شاعران گرامی است؛ شماهم به این جمع بپیوندید و مطلب هاو نظرهای ارزشمند خود را برای دیگران وبرای بهینه سازی سایت ارسال کنید. استفاده از اشعار با درج لینک و نام شاعر آزاد است. امام صادق(ع) فرمودند : ما قالَ فینا قائِلُ بَیْتَ شِعْرٍ حَتّی یُؤَ یِّـدَ بِرُوحِ الْقُدُسِ : هیچ شاعر ی در حق ما شعر نگفت مگر اینکه با روح قدسی تایید و یاری شد: وسایل الشیعه ، ج 1 ص 467) مقام‌ معظم رهبري، حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌ای فرمودند : «شعر، ثروتی ملی، عظیم و پر ثمر برای کشور است» و «باید با ایجاد این ثروت بزرگ روز به روز آن را افزایش داد و برای نیازهای کشور از آن استفاده ی بهتر و برتر کرد». کاروان شعر در کشور با سرعت، دقت و جهت گیری درست به پیش می رود ؛ با استمرار این حرکت، کشورِ عزیزِ ایران باردیگر هدیه ای ارزشمند به تمدن و فرهنگ جهانی و خصوصاً این منطقه، اهدا خواهد کرد. شعر علاوه بر اینکه ظرفی برای بیان احساس شاعرانه است باید در خدمت ارزشها باشد و شاعر در عمل به وظیفه و مسئولیت خود، این نعمت بزرگ الهی را در خدمت به دین، اخلاق، انقلاب و معرفت افزایی قرار دهد. شعر می تواند به "معرفت دینی و اخلاق مردم" و "حرکت انقلابی ملت" خدمت کند و این کار حتی با یک یا دو بیت شعر انقلابی،‌اخلاقی و معرفتی در یک غزل محقق می شود و تأثیر می گذارد. قالب شعر نمی تواند نسبت به مسائل موجود کشور بی تفاوت باشد یا از آن صرف نظر کند. + خاندان شهید رابع اصطهباناتی : پدر وی «ملاعبدالمحسن» فرزند مرحوم «ملاباقر» فرزند «ملا سراج الدین» بود و پدر و جد پدری اش در جرگه افرادی بودند که در زمان حمله افغانها به اصطهبان، کشته شدند.[۱] تحصیل : وی در ۱۲ سالگی با راهنمایی دایی‌اش به شیراز رفت و هشت سال در مدرسه منصوریه درس خواند. در سال ۱۲۴۶ به تهران رفت و شاگرد استادانی مانند آقا علی حکیم (مدرس)، محمدرضا حکیم قمشه‌ای، میرزا ابوالحسن جلوه، ملاعلی کنی، سید مهدی قزوینی نجفی و مولی محمدتقی هروی بود. در سال ۱۲۵۸ دوباره به شیراز رفت. به علت درگیری با قوام الملک (حاکم وقت فارس) به سامرا تبعید شد و در درس میرزای شیرازی شرکت کرد و از او اجازه اجتهاد گرفت. پس از فوت میرزای شیرازی به نجف رفت و حوزه فلسفی آنجا را پایه‌گذاری کرد. او علوم مختلف از جمله فقه و احکام را با زبان شعر بیان می‌کرد و رساله احکام دین او مشتمل بر هزار بیت شعر بود. در ریاضی و شاخه‌های آن دستی داشت و مقالات مختلفی در این زمینه از او مانده است. در پزشکی بیشتر به پیشگیری و رعایت بهداشت و نظافت محیط توجه داشت و می‌گفت: «من رسماً طبیب نیستم، ولی هزاران تن را به طریق بهداشت معالجه قطعی کرده‌ام.»[۲] علامه امینی او را به جهت آنچه «نبوغ علمی» خوانده «شکافنده هسته علم و پیشتاز میدان دانش» معرفی کرده‌است.[۳] زندگی‌نامه : آیت الله اصطهباناتی در سال ۱۲۵۸ ش با دختر سید محمد حسن لاریجانی ازدواج کرد. همسرش در سال ۱۲۷۹ درگذشت. وی فرزندی به نام شیخ محمد تقی روانشاد ملقب به فیلسوف روانشاد دارد که از مجموع افکار و اندیشه‌های پدرش بخشی به همت وی با عنوان «شمه‌ای از آثار شهید رابع» تهیه و منتشر شده است. سرانجام وی در دفاع از مشروطه و رهبری قیام مردم شیراز در سال ۱۳۲۶ برابر با ۱۷ اسفند ۱۲۸۶ شهید شد و در باغ غزل حافظیه به خاک سپرده شد. آثار : احکام الدین[۴] رساله حدوث عالم[۵] مجمع المسائل[۶] رساله شمس التصاریف رساله جوابیه شاگردان : محمدجعفر آل کاشف‌الغطاء، محمدحسین غروی اصفهانی، محمدحسین کاشف‌الغطاء، هبةالدین شهرستانی، میرزا عبدالحسین ذوالریاستین، سید محمدحسن نجفی قوچانی (آقا نجفی قوچانی)، علی‌اکبر حکمی یزدی قمی، غلامرضا یزدی، سید ابراهیم حسینی اصطهباناتی (میرزا آقای شیرازی)، زین‌العابدین اسدالله مهربانی سرابی، آقا نجفی قوچانی، غلامرضا فقیه خراسانی. ----------------------------------------- پانویس : شهید رابع، آیت‌الله محمدباقر اصطهباناتی عالم مشروعه خواه، نویسنده : محمد جواد اسلامی، با تلخیص، ص۲۵–۲۷. شهید رابع، ص ۴۰ و ۴۱. شهیدان راه فضیلت، ص ۵۱۲. رساله‌ای منظوم در احکام و فرایض که هزار بیت است. در موضوع جهان هستی، حکمت و فلسفه. رساله عملیه و دربردارنده فتواهای او. منابع شبکه اطلاع‌رسانی اجتهاد جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم. گلشن ابرار. ج۷، نشر معروف، قم: ۱۳۷۸.

نظرسنجی

این سایت از دیدگاه شما...؟